MUÇEV yine ranta koşuyor

MUÇEV yine ranta koşuyor
BU KONUYU SOSYAL MEDYA HESAPLARINDA PAYLAŞ

Orhan Okutan / habercitv.com.tr Yazı İşleri Müdürü

Kıyı Yönetimi ve Çevre Koruma AŞ, Fethiye Kaymakamlığından aldığı izin ile Darboğaz’a imar planı hazırlanması için iş makineleriyle çalışma başlattı.

  1. Derece Arkeolojik SİT alanı olan Darboğaz’da karada ve denizde çalışma yapılabilmesi için Muğla Kültür Varlıklarını Koruma Kurulu’ndan izin alınması gerekiyor. Fethiye Kaymakamlığından alınan izin ile yapılan çalışmanın yasa ve mevzuatlara aykırı olduğuna dikkat çeken vatandaşlar, Fethiye Kaymakamlığı ve belediyeyi yasaya aykırı çalışmaları durdurmaya çağırdı.

MUÇEV YİNE RANTA KOŞUYOR

Fethiye’nin Birinci Derece Arkeolojik SİT Alanı olan Darboğaz Mevkii’nde imar planı çalışmaları için iş makinelerinin alana sokulması tartışma yarattı.

İş makinelerinin Darboğaz’a ulaşımı için yola çıkan tırlar, dün Hisarönü’nde jandarma ekiplerince durduruldu. Eski adı MUÇEV olan Kıyı Yönetimi ve Çevre Koruma AŞ’nin Kaymakamlığa gönderdiği yazıda, şirket olarak Darboğaz’da tekne bağlama amaçlı iskele yapmak üzere 24 dönümlük alanı 30 yıllığına kiralamak için girişimde bulunulduğu belirtilerek, Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı ile şirket arasında bir yıllık ön izin anlaşması imzalandığı dile getirildi. Şirket, ön izin anlaşmasına göre Darboğaz’da imar planı hazırlanması için Deniz Sondajlı Etüt Raporu, Oşinografi ve Batimetri çalışmaları yapabilmek amacıyla iş makinelerinin sevkini talep etti. Bunun üzerine tırların geçişine izin verildi.

DARBOĞAZ’DA ARKEOLOJİK KAZI DIŞINDA HİÇBİR FAALİYETTE BULUNULAMAZ

Kıyı Yönetimi ve Çevre Koruma AŞ tarafından Fethiye Kaymakamlığı’na ulaştırılan yazıda sadece denizde çalışma yapılacağı belirtildi. Yazıya istinaden Fethiye Kaymakamlığı da tırların geçişine ve çalışmalara izin verdi. Ancak yasa ve mevzuatlara göre, 1. Derece Arkeolojik SİT alanı olan Darboğaz’da çalışma yapılabilmesi için Fethiye Kaymakamlığının izninin yeterli değil. Hukukçular, 1. Derece Arkeolojik SİT alanlarında çalışma yapılabilmesi için Muğla Kültür Varlıklarını Koruma Kurulu’ndan izin alınmasının zorunlu olduğunu, ayrıca bu alanlarda arkeolojik kazı dışında hiçbir çalışmaya izin verilemeyeceğini hatırlatıyor. Eğer izin verilmişse de çalışmaların Müze Müdürlüğü denetiminde yürütülmesi gerektiğine dikkat çekiliyor.

ÜST ÖLÇEKLİ PLANLARDA İSKELE BULUNMUYOR

Planlamacılara göre, söz konusu ön izin hukuki açıdan yeterli değil. Çünkü yürürlükteki 1/100.000 ölçekli Çevre Düzeni Planı, 1/50.000 ölçekli Bütünleşik Kıyı Alanları Planı ve 1/25.000 ölçekli Fethiye Çevre Düzeni Planında Darboğaz Mevkii’nde yat bağlama veya iskele yapımı öngörülmüyor. İmar yasasına göre, alt ölçekli planların üst ölçekli planlara uygun olması gerektiği için, mevcut durumda çalışmaların yasal dayanağı bulunmuyor.

Çevre hukukçuları ve arkeoloji uzmanları, Kaymakamlık ve Fethiye Belediyesi’nin doğa ve kültürel miras zarar görmeden çalışmaların durdurulması için sorumluluk alması gerektiğini vurguluyor. Karataş’ta yaşanan tahribatın Darboğaz’da da yaşanmaması için yasa ve mevzuatlara aykırı çalışmaların bir an önce durdurulması isteniyor.

 

BİROL KESKİ: PLANLAMA ESASLARINA GÖRE YASAYA AYKIRILIK TEŞKİL EDİYOR

Konuyla ilgili olarak görüştüğümüz Şehir Plancısı Birol Keski, yürürlükte bulunan 1/100 000 Ölçekli Çevre Düzeni Planında da, 1/50 000 ölçekli Bütünleşik Kıyı Alanları Planında da, 1/25000 Ölçekli Fethiye Çevre Düzeni Planında da Darboğaz Mevkiinde Yat Bağlama İskelesi planlanmadığına dikkat çekti. Birol Keski değerlendirmesinde görüşlerini şöyle dile getirdi: “Üst ölçekli planlar, şehrin gelişimini, turizm-sanayi-ticaret sektörlerine ilişkin yapılacak yatırımları, korunacak alanların nasıl kullanılabileceğini (sit alanları,  ormanlar, tarım alanları, denizler ve kıyılar) tarif ederek alt ölçekli planları bağlayıcı ve yönlendirici arazi kullanım kararlarını belirleyen planlardır.

PLANLAR BİRBİRİYLE UYUMLU OLMAK ZORUNDA

Mekânsal Planlar Yapım Yönetmeliğinin 6. Maddesindeki Genel Esaslar Başlığı altındaki hükümler uyarınca, “Her plan planlar arası kademeli birliktelik ilkesi uyarınca yürürlükteki ÜST KADAME PLANLARINA UYGUN OLMAK ZORUNDADIR” hükmü bulunmaktadır. Üst ölçekli planlarda Darboğaz Mevkiinde planlı olmayan Tekne Bağlama İskelesinin yapımı amaçlı alt ölçekli imar planlarının yapımına izin verilmesi hem yürürlükteki yasalara aykırılık teşkil eder, hem de Özel Çevre Koruma Bölgesi ve Doğal Sit Alanı içinde yer alan, flora ve faunasıyla eşsiz güzellikteki nadir koylardan birini daha telafisi mümkün olmayacak hasarlarla gelecek nesillere aktarılmasının önüne geçilecektir.

KAYA 28 YILDIR PLAN BEKLİYOR ŞİRKETE JET HIZIYLA İZİN VERİLİYOR

Yat Bağlama İskelesinin bulunduğu Kaya köyü, Çevre ve Şehircilik Bakanlığının sorumluluk aldığı 1998 yılından beri yaklaşık 28 seneden bu yana imar planı yapımını gerçekleştirememiş olmasına rağmen söz konusu kıyıyı adeta jet hızıyla özel bir şirkete (üstelik  girişimci şirketin adında Çevre Koruma ibaresi bulunuyor) 30 yıllığına kiraya vermiş olması ve tesisin imar planı çalışmalarına başlanmış olması çok üzücüdür ve tartışılacaktır”.

ZİYARETÇİ YORUMLARI

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu aşağıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.

BİR YORUM YAZ